#

Turun Saaristoon lisää voimaa

Turun saaristosta halutaan tehdä aiempaa tunnetumpi kotimaassa ja varsinkin ulkomailla.Hiljattain perustetun Visit Turku Archipelago Oy:n veneessä ovat samaan suuntaan soutamassa saaristokaupungit Turku, Naantali ja Parainen.

Maailma on muuttunut ja matkailu siinä mukana. Tämä mielessä Turun seudulla uudistetaan saariston matkailua ja varsinkin sen markkinointia. Saariston keskuskaupungit Turku, Naantali ja Parainen muodostavat nyt uuden alueorganisaation ytimen. Uusi Visit Turku Archipelago Oy keskittyy varsinkin kansainväliseen markkinointiin. Rinnalle rakennetaan nykyisen Turku Touring Oy:n kautta toimiva sidos alueen matkailuyrityksiin.

Turun kaupungin elinvoimajohtajan Niko Kyynäräisen mukaan uudistuksella haetaan matkailuun lisää kasvua mm. digitaalisuuden kautta. Kyynäräinen uskoo, että potentiaalia Turun saariston matkailun kasvuun kyllä löytyy. Alue pitää saada tunnetummaksi. Osaamista sekä laatua pitää myös lisätä.

Toimitusjohtaja ei haasteita pelkää

Uusi Visit Turku Archipelago Oy aloittaa toimintansa ensi vuoden alkaessa. Tämä loppuvuosi menee valmistelussa. Uudelle alueorganisaatiolle valittiin hiljattain toimitusjohtaja. Hän on kauppatieteiden maisteri Kristiina Kukkohovi.
– Turun seutu on aina edustanut minulle kauneutta, historiaa ja kiinnostavaa kaupunkikulttuuria. Meren läheisyys saariston kaupungeissa merkitsee minulle äärettömyyttä ja samalla lukemattomia uusia mahdollisuuksia, hehkuttaa Kukkohovi. Visit Turku Archipelago Oy:n uusi vetäjä on kotoisin Oulusta. Hän on työskennellyt eri puolilla Lappia, Helsingissä ja mm. Oslossa. Kehittämiseen ja uuden luomiseen innostunut Kukkohovi on ollut töissä mm. SAS:llä, Finnairilla, Tallink Siljalla, Ruka&Pyhällä ja Levillä.
– Suhtaudun haasteisiin suurella mielenkiinnolla ja motivaatiolla. Haasteiden myötä on mahdollisuus kehittyä. Maailma on viime aikoina muuttunut paljon. Matkailijaa ja globaaleja trendejä tulee kuunnella erittäin herkällä korvalla, pohtii Kukkohovi.

– Toimitusjohtaja Kukkohovilla on kaikki edellytykset ja kokemus saada kotimaiset ja kansainväliset matkailijavirrat suuntaamaan alueellemme, sanoo Turun elinvoimajohtaja Niko Kyynäräinen.

Kukkohovilla on jo ajatuksia siitä, mihin uudessa työssä ainakin pitää keskittyä.
– Uskon digitaalisuuden ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Turun saaristo tarvitsee myös brändin ja sen tunnettuutta tulee edistää, Kukkohovi muotoilee.

Matkailu on Suomen tärkeimpiä vientitulon lähteitä ja merkittävä työllistäjä. Muihin teollisuudenaloihin verrattuna matkailu on samaa kokoluokkaa kuin metsäteollisuus ja suurempi kuin elintarviketeollisuus.